3 Vastaukset uusin vastaus kohteessa 29.11.2017 12:05: vastaaja Kalle Rapi

    Tuleeko verkkolaskuina lähtevien hyvityslaskujen osalta huomioida jtn normaalista poikkeavaa?

    Susanna Lindstedt

      Tuleeko verkkolaskuina lähtevien hyvityslaskujen osalta huomioida jtn normaalista poikkeavaa? Hyvityslaskua tehtäessä laskuja siirtyi kaksi ja alkuperäinen lasku sekä hyvitys lasku näkyvät molemmat Maventassa samalla hetkellä luotuna, vaikka tarkoituksena oli tehdä vain yksi lasku hyvityksestä.

        • Re: Tuleeko verkkolaskuina lähtevien hyvityslaskujen osalta huomioida jtn normaalista poikkeavaa?
          Kalle Rapi

          Hei Susanna!

           

          Kun Severassa luodaan hyvityslasku niin tulee siitä erikseen ilmoitus missä valitaan miten tuo hyvitys halutaan tehdä:

          Jos valitaan tässä laskuta uudella laskulla niin Severa muodostaa kaksi erillistä laskua: Hyvityslaskun joka on muuten identtinen alkuperäisen laskun kanssa, mutta summat on negatiiviset, sekä kokonaan uuden veloituslaskun.Tämän jälkeen voidaan muokata tuota uutta veloituslaskua esim summan tai muuten sisällön osalta, kuitenkin laskutettava asiakas on sama. Tätä käytetään silloin kun halutaan esimerkiksi korjata summa oikeaksi laskulla, verokanta on väärä, tms.

           

          Jos valitaan taas ei laskutusta niin silloin muodostetaan ainoastaan hyvityslasku. Tätä käytetään esimerkiksi silloin kun lasku on mennyt esimerkiksi kokonaan väärälle asiakkaalle tai asiakkaalta ei alunperin ollut tarkoitus laskuttaa kyseistä laskua.

           

          Laskut välitetään maventan kautta samaa reittiä pitkin kuin alkuperäinenkin lasku. Jos asiakkaalle on annettu verkkolaskutustiedot, niin myös hyvityslaskut menevät sitä kautta.

           

          Nyt jos tuossa kävi virhe ja lähti myös uusi lasku asiakkaalle niin silloin se voidaan toki hyvittää myös, mutta valittaisiin Ei laskutusta. Tällöin ei muodostu uutta veloituslaskua.

          • Re: Tuleeko verkkolaskuina lähtevien hyvityslaskujen osalta huomioida jtn normaalista poikkeavaa?
            Kalle Rapi

            Hei Susanna, kävimmekin puhelimessa läpi hiukan tuota miten vahingossa oli mennyt lasku uudelleen asiakkaalle. Jatkoa ajatellen tälläisten välttämiseksi suosittelen aina tarkistamaan mitä laskuja olisi siirtymässä Severasta Maventaan.

             

            Yksi tapa vanhassa käyttöliittymässä on työpöydät:

            Luodaan raportit laskun tilojen mukaan Severaan Yksi missä näkyy vedos laskut, yksi missä kaikki laskut jotka olisi lähdössä asiakkaille ja yksi missä asiakkaille läheteyt laskut. Nämä raportit sitten lisätään työpöydälle josta on helppo seurata laskujen tilaa.


            Ja näin se onnistuu:

            - Valitse Uusi - Raportti

            - Valitse sisältöön haluamasi raportti-->Laskut

            - Valitse Arvot-kenttään ne otsikot, jotka haluat näyttää raportilla

            - Määritä kriteerit kohtaan laskun tila=vedos

            - Tee haku ja tarkista, että raportilla on halutut otsikot/tiedot

            - Kun saat haluamasi tiedot raportille anna raportille kuvaava nimi, valitse alasvetovalikosta tallennuspaikaksi "Jaettu" ja valitse käyttöoikeustasot, joille raporttia halutaan jakaa.

             

            Tarkempi ohjeita tähän löydät täältä: Raportin jakaminen – Visma Severa Customer Support

             

            Näin luodaan kolme erillistä raporttia jotka sitten lisätään työpöydälle:

            1. Klikkaa jakaminen etusivulla severassa

            2. Klikkaa + ikonia luodaksesi uuden työpöydän

            3. Valitse raportin sopiviin kohtiin työpöydälle.