6 Vastaukset uusin vastaus kohteessa 13.2.2018 15:56: vastaaja Liisa Gezikova

    Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen

    Laura Metso

      Hei

       

      Haluamme tarjota hyvän ja monipuolisen palkanlaskennan, jota on helppo ja mukava käyttää.

      Tulemme tehostamaan prosesseja ja siten vähentämään asiakkaidemme ajan käyttöä asioihin, joihin energiaa ei pitäisi käyttää. Näin ammattiosaaminen voidaan keskittää palkanlaskennassa asioihin, jotka sitä vaativat ja joilla voidaan tuottaa lisäarvoa yritykselle ja asiakkaille.

       

      Olemme suunnittelemassa palkanlaskentaprosessin uusiksi ja tulemme tekemään tämän yhdessä kanssanne.

      Tiedossamme on jo paljon toiveita ja haasteita nykyprosessin suhteen, jotka otamme suunnittelussa huomioon. Kun saamme uudet näkymät ja -toiminnot rakennettua toimiviksi, voimme pala palalta lisätä parannuksia helpottamaan arkea entisestään. Tavoitteenamme on tarjota palkanlaskenta, jolla laskenta hoituu tehokkaasti aina tietojen tarkistamisesta siihen, että laskelma on palkansaajalla ja tiedot kirjanpidossa sivukuluineen.

       

      Miten sinä voit vaikuttaa? Kerro meille:

      1. Mitä asioita joudut aina huomioidaan ennen palkanlaskennan aloittamista?
      2. Onko joitain poikkeuksia tai tilanteita, joista järjestelmä voisi huomauttaa?
      3. Mitä rutiininomaisia toistuvia aikaa vieviä asioita voisi automatisoida?
      4. Mitä vaativampia käyttötapauksia on olemassa, jotka tulisi huomioida prosessia suunniteltaessa?
      5. Mihin mielestänne turhiin asioihin ette haluaisi joutua käyttämään aikaa?
      6. Mikä nykytoiminnoissa on sellaista, mitä ei missään nimessä saa hävittää?

       

      Kuten sanoinkin, emme tee tätä isoa muutosta yksin. Suunnitelmat ja ideat testataan halukkaiden yritysten kanssa. Voit ilmoittautua testihenkilöksi tai haastateltavaksi ja jakaa meille omia kokemuksiasi ja käyttötarpeita. Toimintoa voidaan pilotoida halukkaiden kanssa, jolloin saamme palautetta todellisen käytön kautta.

       

      Olitpa paatunut päivittäin palkkoja laskeva palkka-asiantuntija tai harvemmin palkkaa maksava käyttäjä, kommentoi ja kerro näkemyksesi.

      Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa!

        • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
          Pasi Tasanen

          Tässä on muutama juttu.

           

          2. Palkkamallin virheellinen määrittely. Esimerkiksi jos rahapalkasta puuttuu sen yläpuolella näkyvä erä laskelmassa.

           

          5. Sosiaalivakuutusmaksujen määrittely tilityspisteille on turhaa hommaa. Käytännössä yleensä ainoa vaihteleva erä on tapaturmavakuutusmaksu, joka kuitenkin monessa tapauksessa on merkitykseltään pienehkö, joten vaikka prosentti hieman heittäisi, niin se ei haittaa. Eli yhteisrekisteri näihin mitä ylläpidätte Netvisorin toimesta ja päivitätte aina vuosittain uudet tiedot. Yhteisrekisterin arvot voi sitten tarvittaessa ohittaa, jos pitää määritellä jotain muuta. Tämä pätee myös kohtaan 3.

           

          Ennakonpidätys ja sotumaksujen ilmoituksen muodostaminen on turhan monipolvinen prosessi muihin ohjelmistoihin verrattuna, jossa ne muodostuvat muutamalla napinpainalluksella yhdestä paikasta.

           

          Meitä saa tulla haastattelemaan.

          3 / 3 henkilöä piti tätä hyödyllisenä
          • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
            Anne Oksanen

            Hei

             

            Ongelma tulee kaksiviikois palkanlaskennassa, ongelma pvm kanssa. Ohjelma heittää usein yhden palkanjakson yli ja se voi helposti jäädä huomaamatta kun tunnit tulevat kuitenkin vääriltä päiviltä. Varsinkin jos keskeyttää työajan kirjauksen esim seuraavaan päivään tai tekee eri työehtosopimuksien palkkoja. Esim hyväksyy ja maksaa toisen sopimuksen mukaiset, voi ohjelma heittää työstettävän jakson yli.

            Kk palkoissa tuskin tulee ongelmia.

             

            Lisäksi olisi hyvä kun palkanlaskennan pvm ja tositteen pvm kohdassa saisi valittua vain yhdessä kohtaa sen pvm. Nyt täytyy käydä jokaisen henkilön kohdalla muuttamassa ensin palkanmaksun pvm ja sitten vielä tositteen pvm. Tässä vahingossa voi jäädä joku pvm virheellisesti esim yhden henkilön kohdalla muuttamatta. Selkeämpi olisi kun saisi yhdesä kohtaa muutoksen.

             

            Lisäksi vielä muistutan : Asiakakspalvelussa ei välttämättä ole soveliasta ilmaista äänen sävyllään jos asiakas ei ymmärrä aina tai ei osaa selkeästi ongelmasta infota. (Varsinkin kun koko ajan ongelmia ilmenee ohjelmassakin)

             

            Ja olisihan se hyvä, että työajankirjauksenkin saisi menemään oikein. Ylityön perusosa täytyy aina käydä lisäämässä palkkalaskelmalle.

             

            Muutama asia näin aluksi

             

            Kiitos

            1 / 1 henkilöä piti tätä hyödyllisenä
              • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
                Nanna Kokkola

                Hei Anne,

                 

                kiitokset vielä hyvästä keskustelustamme!

                 

                Meillä asiakaspalvelussa jokainen tekee työtä sydämellään. Meidän tehtävämme on auttaa, jotta sinä voisit keskittyä olennaiseen ja päiväsi olisi entistäkin mielekkäämpi.

                 

                Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Äänensävy kertoo paljon, eikä mainitsemasi käytös ole hyväksyttävää. Pyydän anteeksi, jos tällainen tunnelma on välittynyt kanssamme asioidessa.

                 

                Annathan jatkossakin meille palautetta! Se auttaa meitä kehittymään ja samalla pystymme varmistamaan, että jokainen asiakkaamme saa laadukkaan asiakaspalvelukokemuksen.

                 

                Kiitos!

                1 / 1 henkilöä piti tätä hyödyllisenä
              • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
                Karina Styborg

                Hei,

                 

                Muutama kehitystoive.

                 

                1. Ohjelma huomauttaisi, jos tyel/työttömyysvakuutusmaksut jäisi perimättä. Voisi tsekata nopeasti onko aiheellisesti jäänyt vai aiheetta.

                 

                2. Ennakonpidäyksen pidätyksen% näkyviin. Verokortin ennakonpidätys näkyy kyllä, mutta tarkoitan palkasta pidätetyn ennakonpidätyksen%. Nopeasti näkisi poikkeukset.

                 

                3. Jos asiakkaalla ei ole resurssinhallintaa käytössä. Voisiko palkanlaskijaa varten olla jokin paikka, johon saisi täyttää pitkät sairaslomat, pidetyt vuosilomat, lomautukset ym. Josta ne saisi vielä järkevästi raportillekin. Olisi aika erinomainen kehitys.

                 

                4. Kuukausipalkkalaisen osakuukauden palkka työpäiviä jakajana käyttäen ilman resurssinhallintaa toimiva.

                1 / 1 henkilöä piti tätä hyödyllisenä
                • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
                  Helena Lindell

                  Yrittäjän perustiedoissa pitäisi olla määritys siitä, onko kyseessä verotuksessa yrittäjänä käsiteltävä henkilö. Yrittäjä voi olla palkkamallissa "yrittäjä" mutta raportoituu vuosi-ilmoitukselle verokorttimäärityksen perusteella. Miten mahtavat suorasiirtona tuodot verokortit huomioida tuon koodin? Jos verohallinnon vuosi-ilmoitus tehdään väärällä lajilla, johtaa se YEL yrittäjän osalta virheeseen verotuksessa, koska mm. ylevero ja muitakin sos.vakuutusmaksuja peritään YEL vakuutuspalkan lisäksi myös väärin raportoidusta työtulosta.  Ts. em. maksut menevät tuplasti ellei virhettä huomata palkanlaskennassa.

                  1 / 1 henkilöä piti tätä hyödyllisenä
                  • Re: Palkat - Palkanlaskennan tehostaminen
                    Liisa Gezikova

                    Hei,

                     

                    Muutama kehitysehdotus:

                     

                    1. Palkansaajan tiedoissa mm. pankkitilitiedon on oltava pakollinen vastaavasti puhelinnumerokentän ei tarvitse olla pakollinen.

                     

                    2. Palkkalaskelmalle pitää pystyä lisäämään tekstiä massatoimintona. Minulla on 80 palkkalaskelmaa kerralla, joille joudun lisäämään yksitellen tiedon miltä ajalta työntekijöille maksetaan lisiä. Lisäksi jokaisen kerran jälkeen Netvisor päivittää sivuston ja palauttaa minut yläosaan, mistä pitää rullata alas.

                     

                    3. Kuukausipalkan oikaisun (sairausloma/loma) on tultava palkkalaskelmalle automaattisesti, jos sellainen palkkalaskelmalle ilmestyy. Tällä hetkellä jokaiselle palkkalaskelmalle on kirjattava oikaisu käsin ja yksitellen. Ja edelleen Netvisor päivittää sivuston joka välissä.

                     

                    4. Lomalaskentasäännön rakentamista pitää yksinkertaistaa järkevälle tasolle ja Netvisorin on tuotava eri tessien lomienkertymissäännöt automaattisesti. Esim. yksityisen sosiaalipalvelualan TES vs. autoalan kaupan ja korjaamotoiminnan TES. Lomat kertyvät täysin eritavalla, eikä Netvisorissa oleva 2pvä  vs. 2,5 pvä ole riittävä.

                     

                    5. Monet pienetkin muutokset vaativat Netvisor-tuen tai konsultin apua. Konsultit ovat ylityöllistettyjä ja heiltä harvoin saa edes vastausta sähköpostiin ja Netvisor-tukeen on turha soittaa kun puhelu katkaistaan kun ei ehditä vastaamaan. Netvisorin palkkapuolta tulisi yksinkertaistaa sellaiselle tasolle, että palkanlaskijalla olisi mahdollista tehdä itse mahd. paljon muutoksia järjestelmään. Esim. katso kohta 4.

                     

                    6. Työntekijä, jonka työsuhde on päättynyt ei saa poistua järjestelmästä jälkiä jättämättä. Eli jos täpät aktiivinen, palkanlaskentapalvelu, resurssinhallinta jätetään pois ja työsuhde on päättynyt, työntekijän ja sen tietojen on jäätävä järjestelmään. (ratkaisuksi ei käy, palkanlaskijan täytyy muistaa yms.)

                     

                    7. Monien osioiden tietojen vienti Exceliin ei toimi. Vaikka valitsisin vain kolme kriteeriä, jotka haluan viedä Exceliin, Netvisor työntää Excel-tiedostoon aivan kaiken. Rajauksen on siis toimittava.

                     

                    8. Netvisoriin tehtävät päivitykset on tehtävä hallitusti. Viimeksi kun joulun alla Netvisorin ominaisuuksia päivitettiin, työntekijöiden ammattinimike-ruutu poistettiin ja vastaavasti "työsuhteet"-osioon luotiin uusi ammattinimike-kenttä. Poistetun ruudun tieto ei kuitenkaan siirtynyt automaattisesti työsuhteet osioon ja ammattinimike piti käydä kirjaamassa jokaiselle työntekijälle uudestaan. Ensin se piti katsoa palkkalaskelmalta ja sitten kirjata uuteen kenttään. Ei tuosta mene rikki kun on palkansaajia kolme henkilöä, mutta kun palkansaajia on 400 henkilöä on tuo päivitys todella vittumainen.

                    Tuesta minulle vastattiin, että minun täytyy aloittaa työpäiväni kirjautumalla communityyn ja seuraamalla aktiivisesti mitä päivityksiä te meinaatte tehdä.  Palkanlaskijan työtehtäviin EI kuulu kytätä järjestelmätoimittajan nettisivuja ja päivitysaikataulua, palkanlaskijan työtehtäviin ei myöskään kuulu korjata pieleen menneitä järjestelmäpäivityksiä.

                     

                    2 / 2 henkilöä piti tätä hyödyllisenä